Zbyt wysoki poziom cholesterolu jest przyczyną prawie połowy zgonów w Polsce – bije na alarm Narodowy program „Mam dobry cholesterol” .

Prawdą jest, że cholesterol to substancja tłuszczowa niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale trzeba pamiętać, że tylko w niewielkiej ilości. Stanowi podstawowy składnik błon komórkowych, niektórych hormonów, witaminy D oraz kwasów żółciowych. Większość obecnego w organizmie cholesterolu (75%) jest produkowana w wątrobie oraz innych tkankach i narządach. Pozostałą część (25%) przyjmujemy wraz z pokarmami pochodzenia zwierzęcego. 

Zbyt wysoki poziom cholesterolu LDL powoduje choroby serca i naczyń, które każdego roku są przyczyną prawie 175 000 zgonów. Jego nadmiar odkłada się w tętnicach, utrudniając tym samym swobodny przepływ krwi. Może być przyczyną poważnych problemów ze zdrowiem – miażdżycy, udaru mózgu, wylewu, zwału i innych. Statystycznie, cholesterol zabija co 20 minut!

Najczęstszym powodem niewłaściwego poziomu cholesterolu jest - mówiąc ogólnie – niezdrowy tryb życia. Wyjątkowo szkodliwa jest dieta bogata w nasycone tłuszcze. Jedzenie zwierzęcego mięsa w dużej ilości oraz częste spożywanie posiłków typu fast food prowadzą nie tylko do nadwagi i otyłości, ale także groźnych chorób serca. Badania pokazują, że osoby nadużywające alkoholu mają częściej problemy z cholesterolem niż osoby okazyjnie pijące lamkę wina. Podobnie sytuacja ma się z palaczami. Istotny jest też tryb życia. Całe dnie spędzane w pozycji siedzącej, brak ruchu i praca w ciągłym stresie, prędzej czy później dadzą o sobie znać.

Inne czynniki ryzyka są raczej marginalne. Niewłaściwe funkcjonowanie organizmu spowodowane przez cholesterol można odziedziczyć, ale dzieje się tak w zaledwie 0,2% przypadków. Również niektóre leki przyjmowane podczas leczenia innych schorzeń (jest ich bardzo mało), mogą utrudniać pracę HDL.
Kampania społeczna „Mam dobry cholesterol” nie tylko informuje o zagrożeniu, ale daje proste rady jak go uniknąć. Należy jeść dużo warzyw i ryb, unikać przy tym zwierzęcego mięsa, napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych. Co najważniejsze, należy prowadzić aktywny tryb życia, który wspiera produkcję „dobrego cholesterolu” i eliminację „złego”.

Cholesterol nie musi być wrogiem, ale tylko od nas samych zależy czy będzie naszym przyjacielem.

Artykuły

  • Ruch

    Dlaczego nordic walking jest lepsze od zwykłego marszu?

    Nordic walking to nic innego jak rytmiczne maszerowanie ze specjalnymi kijkami, które doskonale wpływa na rozwój mięśni, dodatkowo zmniejszając obciążenie kolan i kręgosłupa. Jest to sport niezwykły. Może uprawiać go każdy, bez względu na wiek, masę ciała, czy choroby, o każdej porze roku.

    Więcej…
sportmalyyyy.jpg
  • Dieta

    Zasady zdrowego żywienia

    mgr Dominika Wnęk

    dietetyk
    Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum

    Kilka ważnych zasad zdrowego żywienia

    Odżywiaj się regularnie

    Należy spożywać przynajmniej 3 podstawowe posiłki dziennie (I śniadanie, obiad, kolacja), a jeszcze zdrowiej będzie dołączyć dwie przekąski (II śniadanie i podwieczorek). 

    Więcej…
zdrowe-zywieniaSMALL.jpg

Pomagają nam