Nordic walking to nic innego jak rytmiczne maszerowanie ze specjalnymi kijkami, które doskonale wpływa na rozwój mięśni, dodatkowo zmniejszając obciążenie kolan i kręgosłupa. Jest to sport niezwykły. Może uprawiać go każdy, bez względu na wiek, masę ciała, czy choroby, o każdej porze roku.

Oczywiście w przypadku bardzo ciężkich schorzeń (np. kręgosłupa czy narządów ruchu) zawsze na początku lepiej skonsultować się z lekarzem. Poza wyjątkowymi przypadkami, prawie każdy może próbować swoich sił w nordic walking, na początku najlepiej pod okiem trenera. Bardzo dużym plusem tego rodzaju aktywności jest fakt, że przynosi ona szybkie rezultaty, jest bezpieczna  i niedroga. Nordic walking można uprawiać praktycznie wszędzie. Wystarczy tylko para kijków (ok. 100 zł), przestrzeń, chęć i pozytywne nastawienie.

Nordic walking

Nordic walking powstał w Finlandii. Przez dziesiątki lat w czasie wiosny i lata, narciarze biegowi trenowali chód z samymi kijkami, bez nart. Kilkanaście lat temu, od 1997 r. ten typ ćwiczeń zaczął funkcjonować w świadomości właśnie jako nordic walking. Pierwsze kije, typowo do tej dyscypliny zostały stworzone przez fińską firmę "Exel".

Dlaczego norodic walking jest lepsze od zwykłego marszu

Podczas zwykłego chodu nasz organizm angażuje tylko wybrane partie mięśniowe (około 30%). Nordic walking jest o wiele bardziej efektywny. Podczas marszu z kijkami pracuje aż 90% naszych mięśni, w tym równolegle górne i dolne partie. Należy oczywiście zaznaczyć, że bardzo istotna jest odpowiednia technika. Na początek warto udać się na szkolenie ze specjalistą, który pokaże jak prawidłowo posługiwać się sprzętem, obierać odpowiedni rytm i styl marszu.

Nordic walking to szczególnie dobra opcja dla osób borykających się z chorobami układu krążenia, nadwagą, czy ludzi starszych. Kijki zmniejszają obciążenie stawów biodrowych, kolanowych i stóp.

Dlaczego ważna jest technika

Dzięki odpowiedniemu sposobowi chodu możemy zmniejszyć obciążenie stawów nawet o 30%
w porównaniu z bieganiem. Używając kijków dużo łatwiej jest również utrzymać prawidłową postawę ciała, przede wszystkim w okolicach pleców, rąk i nóg.

Jakie są korzyści płynące z nordic walking

Nordic walking to sport ogólnorozwojowy. Doskonale wpływa na pracę układu sercowo
- naczyniowego, zmniejsza ciśnienie tętnicze, redukuje poziom cukru i cholesterolu. Patrząc
na objawy, które stara się zwalczać, można śmiało powiedzieć, że nordic walking to sport dla wszystkich obciążonych pracą w trybie siedzącym, których życie pełne jest stresu. Dzięki spacerom normuje się oddech, rozluźniają i trenują mięśnie. Nordic walking jest doskonały również w walce
z nadwagą. Marsz z kijkami pozwala spalić aż o 40% więcej kalorii niż zwykłe spacery.

Zdrowie i radość

Nordic walking pozwala na harmonijny rozwój wszystkich mięśni, wzmacnia ciało, odciąża kolana
i plecy, usuwa wszelkie zbędne napięcia. Dla jeszcze przyjemniejszych efektów, warto stworzyć grupę nordic walkersów lub dołączyć do już istniejącej przy różnego rodzaju ośrodkach treningowych. Wspólne pokonywanie dystansów na pewno bardzo uprzyjemni ten sport. Dzięki takim spacerom łatwiej będzie wzajemnie się motywować. Poza tym mogą one stać się świetną okazją
do zawarcia nowych przyjaźni.

Więcej informacji o nordic walking, treningach i grupach znajdziesz na stronie Polskiego Stowarzyszenia Nordic Walking: www.psnw.pl

Artykuły

  • Ruch

    Dlaczego nordic walking jest lepsze od zwykłego marszu?

    Nordic walking to nic innego jak rytmiczne maszerowanie ze specjalnymi kijkami, które doskonale wpływa na rozwój mięśni, dodatkowo zmniejszając obciążenie kolan i kręgosłupa. Jest to sport niezwykły. Może uprawiać go każdy, bez względu na wiek, masę ciała, czy choroby, o każdej porze roku.

    Więcej…
sportmalyyyy.jpg
  • Dieta

    Zasady zdrowego żywienia

    mgr Dominika Wnęk

    dietetyk
    Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum

    Kilka ważnych zasad zdrowego żywienia

    Odżywiaj się regularnie

    Należy spożywać przynajmniej 3 podstawowe posiłki dziennie (I śniadanie, obiad, kolacja), a jeszcze zdrowiej będzie dołączyć dwie przekąski (II śniadanie i podwieczorek). 

    Więcej…
zdrowe-zywieniaSMALL.jpg

Pomagają nam