Co to jest cholesterol?

Cholesterol jest substancją tłuszczową obecną we wszystkich komórkach oraz krwi. Stanowi składnik błon komórkowych, niektórych hormonów, witaminy D oraz kwasów żółciowych. Jest konieczny dla utrzymania zdrowia, ale zbyt duże jego ilości w organizmie zwiększają ryzyko rozwoju miażdżycy i jej powikłań, takich jak choroba wieńcowa, zawał serca czy udar mózgu.

Większość obecnego w organizmie cholesterolu (75%) jest produkowana w wątrobie oraz innych tkankach i narządach. Pozostałą część (25%) przyjmujemy wraz z pokarmami pochodzenia zwierzęcego. 4

Co oznaczają pojęcia „dobry” i „zły” cholesterol?

Cholesterol, podobnie jak inne tłuszcze, nie rozpuszcza się we krwi i dlatego jest transportowany w cząstkach zwanych lipoproteinami, zbudowanych z białek i tłuszczów.

Wyróżnia się kilka typów lipoprotein (zwanych frakcjami), m.in.:

  • lipoproteiny o dużej gęstości, w skrócie HDL (ang. high density lipoproteins)
  • potocznie określane jako „dobry” cholesterol - lipoproteiny o małej gęstości, w skrócie LDL (ang. low density lipoproteins) – potocznie określane jako „zły” cholesterol.

HDL chronią naczynia przed miażdżycą, ponieważ zabierają nadmiar cholesterolu ze ściany naczynia i transportują go do wątroby, z której jest on wydalany wraz z żółcią. Osoby z małym stężeniem cholesterolu HDL obciążone są wyższym ryzykiem rozwoju chorób na tle miażdżycy.

LDL transportują cholesterol do ściany tętnicy, prowadząc do powstania blaszki miażdżycowej i zwężeń światła naczyń krwionośnych. Osoby z dużym stężeniem cholesterolu LDL mają wyższe ryzyko zawału serca, udaru mózgu i innych chorób spowodowanych miażdżycą.

Normy cholesterolu

Mężczyźni:

Max. 100 mg/dl LDL

Max. 50 mg/dl HDL

Kobiety:

Max. 100 mg/dl LDL

Max. 40 mg/dl HDL

Norma całkowitego cholesterolu to 114-200 mg/dl (3,0 - 5,2 mmol/l)

 

Artykuły

  • Ruch

    Dlaczego nordic walking jest lepsze od zwykłego marszu?

    Nordic walking to nic innego jak rytmiczne maszerowanie ze specjalnymi kijkami, które doskonale wpływa na rozwój mięśni, dodatkowo zmniejszając obciążenie kolan i kręgosłupa. Jest to sport niezwykły. Może uprawiać go każdy, bez względu na wiek, masę ciała, czy choroby, o każdej porze roku.

    Więcej…
sportmalyyyy.jpg
  • Dieta

    Zasady zdrowego żywienia

    mgr Dominika Wnęk

    dietetyk
    Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum

    Kilka ważnych zasad zdrowego żywienia

    Odżywiaj się regularnie

    Należy spożywać przynajmniej 3 podstawowe posiłki dziennie (I śniadanie, obiad, kolacja), a jeszcze zdrowiej będzie dołączyć dwie przekąski (II śniadanie i podwieczorek). 

    Więcej…
zdrowe-zywieniaSMALL.jpg

Pomagają nam